Künye Alanı
Referans kodu
Başlık
Tarih(ler)
- 1931-2018 (Creation)
Tanımlama düzeyi
Miktar ve taşıyıcı ortam
182 el yazması defterde, 7430 eser yer almaktadır. Bunların haricinde kalan müteferrik notalar sayılmış olup toplamda orjinal ve fotokopi 83.000'e yakın nota yer almaktadır.
Context Alanı
Provenansı
Biographical history
3 Kasım 1931 tarihinde, İstanbul’un Sultanahmet semti Akbıyık mahallesinde Dede Efendi’nin evine çok yakın bir evde dünyaya geldi. Tahsilini Bolu Feyz-i Cumhuriyet İlkokulu, İstanbul Şişli Ortaokulu, Zonguldak Mehmet Çelikel Lisesi’nde sürdürdükten sonra İstanbul Tıp Fakültesi’ne başlayan Cüneyd Kosal, musiki hayatına fazlaca önem verdiğinden dolayı eğitimini yarım bıraktı.
İlkokul yıllarından itibaren güzel bir sese sahip olduğu için çevresinden de teşvik gören Cüneyd Kosal, lise son sınıfta eline geçen kanun sazını çok sevdi ve kısa zamanda bildiği şarkıları çalabilecek duruma geldi. Üniversite yıllarında ses sanatçısı olarak Üsküdar Musiki Cemiyeti, Üniversite Korosu ve özel topluluklarda musiki çalışmalarını sürdürdü. Üniversite Korosu şefi Nevzat Atlığ tarafından kanun çaldığı öğrenilince, sazendeler arasına giren Kosal bu tarihten itibaren ses sanatçılığını bıraktı ve kanun sanatçılığına ağırlık verdi. Musiki çalışmalarının yoğunluğundan dolayı bir süre sonra tıp tahsilini yarıda bıraktı ve bir yıl, İstanbul Basın Yayın Temsilciliği’nde memur olarak çalıştıktan sonra askerlik görevini yerine getirdi. Askerlik hizmetinden sonra, İstanbul Radyosu müzik yayınlarında memur olarak görev aldı.
Cüneyd Kosal gerek Basın Yayın Temsilciliği’ndeki, gerekse askerlik sonrası Radyo’daki memuriyeti esnasında kanun sanatçısı olarak devam etti. Bu yıllarda İstanbul Radyosu ve sahne konserlerinde pek çok sanatçıya eşlik etti. Kısa bir süre gazino çalışması da oldu. 1964 senesinde babasının ısrarı ile memuriyetten ayrılıp sanayiciliğe girdi ve 1976 yılına kadar devam etti. Ancak bu faaliyetler esnasında radyo saz sanatçılığını hiç bırakmadı ve 1970-1996 yılları arasında Konya ihtifalleri ve yurt içi-dışı Mevlevi tören icralarında yer aldı. 1976 senesinde kurulan İstanbul Devlet Klasik Türk Müziği Korosu’nun kuruluşunda çalıştı ve bu koroda sanat kurulu üyesi, saz sanatçısı olarak 1985'e kadar yer aldı.
Bu dönem sonrası ferdi faaliyetler yapmakla beraber önce, icrası yapılmamış eserleri çalmak üzere saz arkadaşları ile kurdukları ve ismini koyduğu "Klasik Türk Sazları Beşlisi" ile yurt içi ve dışı birçok saz eseri ağırlıklı icralarda bulundu. Beşlideki sanatçılar; Nihat Doğu (kemençe), Cüneyd Kosal (kanun), Doğan Ergin (ney), Abdi Coşkun (tanbur), Vahit Anadolu (ritim)’dur. Bu topluluk solistliğini Ahmet Özhan’ın yaptığı Güldeste ve İstanbul Müzik Festivali etkinliklerinde birlikte çalıştı. 1991yılında, Kültür Bakanlığı’nca kurulması planlanan İstanbul Tarihi Türk Müziği Topluluğu’nun kuruluş çalışmaları ve sonrasında genel yönetmen yardımcısı, çalıştırıcı ve saz sanatçılığı görevini 1996 senesinde yaş haddinden emekli oluncaya kadar sürdürdü.
Cüneyd Kosal’ın; Nişabur makamında 1 Mevlevi Ayini, 3 Saz Eseri, Ferahnakaşiran makamında beste, ağır semai, yürük semaiden oluşan bir takımı, 1 Durak, 6 Şarkı, 2 Köçekçe ve 68 ilahi olmak üzere 84 eseri mevcuttur. Kendi tertiplediği Yapı Kredi Bankası Yayınları’ndan 1986 baskılı "İlahiler", Kültür Bakanlığı’nca 1991 yılı baskılı "Yunus İlahileri Güldestesi”, Marifet Yayınları tarafından 1994 yılında basılan "99 Makamda İlahiler" olmak üzere 3 kitabı vardır. Kendisi hakkında Sertaç Tezeren tarafından önce tez olarak hazırlanıp, sonra 2007 yılında CD eki bulunan kitap haline getirilen bir biyografi çalışması bulunmaktadır. Cüneyd Kosal’a ait çok kapsamlı ve Türkiye’de sayılı bir nota ve kitap koleksiyonu bulunmaktadır.
Arşiv geçmişi
Arşiv, 30.09.2010 tarihinde kuruma nakledilmiştir. 12.04.2021 tarihinde İmge Sahaf'tan 2000 civarı nota evrakı ve bir miktar fotoğraf alınmıştır.
Sağlama şekli
İstanbul 2010 Kültür Başkenti Ajansı vasıtasıyla Cüneyd Kosal'dan satın alınmıştır. İkinci grup belgeler İmge Sahaf'tan satın alınmıştır.
İçerik ve Yapı
Kapsam ve İçerik
Cüneyd Kosal'ın muhtelif sahaflardan alarak bir araya getirdiği el yazması nota defterlerinin içinde sözlü eserlerin yanı sıra pekçok saz eseri ve dini musiki eseri yer almaktadır. Toplamda tahminen 83.000'e yakın notanın bulunduğu koleksiyonun geri kalan kısmı bir proje kapsamında tanımlanmaya devam edilmektedir.
Saklama Planı
Orjinal yazma notaları içerdiğinden kalıcı olarak saklanacaktır.
Açık Kapalı Fon
Kapalı fon
Düzenleme sistemi
Defterlerdeki eserler toplam 32 seri halinde başlıklandırılmıştır. "Besteler", "Saz Eserleri" ve "Şarkılar" serileri ise 38 alt seriye bölünmüştür.
Proje bitiminde tanımlanan tüm eserler hiyerarşik bir tasnif düzeni içinde AtoM sistemine aktarılacaktır.
Erişim ve Yararlandırma Koşulları
Erişim
Açık erişim
Çoğaltma
Katalog taraması yapılarak notaların PDF'lerine ulaşılabilmektedir.
Dili
- Osmanlı Türkçesi
- Türkçe
Yazı dili
- Arap
- Latin
Dil ve yazı dili notları
Fiziksel özellikler ve teknik gereksinimler
Sadece kağıt malzeme bulunmaktadır.
Araştırma araçları
İlintili/Yardımcı Materyaller
Orijinallerin bulunduğu yer
Orijinal belgelerin yanı sıra fotokopi malzeme de içermektedir.
Kopyaların bulunduğu yer
Belgelerin orijinali İSAM Kütüpanesi Arşivi'ndedir.
Tanımlamanın ilişkili birimleri
Yayın notları
Neslihan ARACI GÜLER, “İSAM Kütüphanesi Arşiv Koleksiyonları: Kemal Batanay ve Cüneyd Kosal Müzik Arşivleri”, Bir Dünya Müzik Dergisi, s. 39, Ocak 2019, sf. 30-31.
Cüneyt Kosal Sanatı ve Hayatı / Sertaç Tezeren; editör Murat Başaran. -- İstanbul : Keşkül Yayınları, 2007.
Cüneyt Kosal Arşivindeki Türk Din Musikisi Eserlerinin İncelenmesi ve Repertuvarda Bulunmayan İlahilerin Notaya Alınması / Tuba Güvem Alagöz. --2023.
Derviş Kanuni Cüneyd Kosal Eserleri: Türk Müziğine Adanan Bir Ömür / Semra Özgün, 2016.
İlahiler: 99 makamda / haz. Cüneyt Kosal. -- İstanbul: Marifet Yayınları, 1994.
İslambol Geleneğinde Sivil Merasimler ve Doğumdan Ölüme Musiki / Mustafa Özdamar; plan proje Sefer Dal; nota tetkik ve tahkik Cüneyt Kosal; nota dizgi Metin Alkanlı; tashih Veysel Dalçaldı, M. Hakan Alvan. -- İstanbul: Kırkkandil Yayınları, 1997.
Abdülhay Efendi / Mustafa Özdamar. -- İstanbul: Kırkkandil Yayınları, 1996.
Nişabur Mevlevi Ayin-i Şerifi / Cüneyd Kosal; yeniden yazanlar Ahmet Kaya, Özata Ayan; güfte ve nota tashihi Behlül Düzenli, İsmet Olgaç; hazırlayan Özata Ayan. -- İstanbul: Kültür ve Turizm Bakanlığı İstanbul Tarihi Türk Müziği Topluluğu, 2014.
Yunus İlahileri Güldestesi / Yunus Emre, 720/1320 [?]; yay. haz. Cüneyd Kosal. -- Ankara: Kültür Bakanlığı, 1991.
Besteleriyle Yunus Emre İlahileri / Yunus Emre, 720/1320 [?]; hazırlayan Ahmet Hatipoğlu. -- Ankara: Türkiye Diyanet Vakfı, 1993.
İlahiler -- [İstanbul]: Yapı ve Kredi Bankası, 1986.
Notlar Alanı
Alternative identifier(s)
Anahtar Kelimeler
Konu
İsim
- Sabiha Seyfettin (Konu)
- Akile Artun (Konu)
- Tahir Fevzi Bey (Konu)
- Ziya Akyiğit (Konu)
- Kadıköylü Hakkı (Konu)
- Nuri Halil Poyraz (Konu)
- Rahmi Bey (Konu)
- Ali Rifat Bey (Konu)
- Dr. Hamit Hüsnü Bey (Konu)
- Bedriye Hoşgör (Konu)
- Haluk Güneyli (Konu)
- Muallim İsmail Hakkı Bey (Konu)
- Sadun Aksüt (Konu)
- Refik Fersan (Konu)
- Sermüezzin Hakkı Bey (Konu)
- Giridizade Mehmet Paşa (Konu)
- Mevlüt Giritlioğlu (Konu)
- Nevzad Atlığ (Konu)
- Haydar Sanal (Konu)
- İsak Varon (Konu)
- Muzaffer Birtan (Konu)
- Hamdi Tokay (Konu)
- Safiye Tokay (Konu)
- Kemani Kevser Hanım (Konu)
- Hafız Yaşar Okur (Konu)
- Kanuni Arif Bey (Konu)
- Ayla Büyükataman (Konu)
- Necdet Cici (Konu)
- Mildan Niyazi Ayomak (Konu)
- Özgen Erev (Konu)
- Kemal Gürses (Konu)
- Sadeddin Kaynak (Konu)
- Melahat Kumkale (Konu)
- Leon Hancıyan (Konu)
Tanımlama Kontrol Alanı
Tanımlama kodu
Kurum kodu
Kurallar ve/veya standartlar
Temel arşivcilik prensibi olan provenans prensibine bağlı kalınmıştır. Orjinal düzene sadık kalınarak eserler tanımlanmıştır. Tanımlama alt fon, seri ve alt seri düzeyindedir.
Durumu
Ayrıntı düzeyi
Oluşturma ve düzenleme tarihleri
Açılış tarihi: 27.04.2018
Dili
Yazı dili
Kaynaklar
Arşivcinin notu
Arşivin tasnifi Cüneyd Kosal, Filiz Şatıroğlu ve Neslihan Aracı Güler tarafından yapılmıştır. Belgelerin dijital ortama aktarılması Volkan Kuru tarafından gerçekleştirilmiştir.